Vesti (newspaper)

From Wikipedia, the free encyclopedia

Jump to: navigation, search
Vesti
Type Daily newspaper
Format compact[1]
Owner Yedioth Ahronoth Group
Founded 1992
Political alignment right-wing
Language Russian
Headquarters Tel Aviv, Israel

Vesti (Russian: Вести, "News") is an Israeli Russian-language daily newspaper. Based in Tel Aviv, the paper is Israel's most widely read Russian-language paper and its only remaining daily paper in Russian.[1][2] The paper was started in 1992 by Yedioth Ahronoth Group, which remains its owner.[1][3][4] It was very widely read in the 1990s but its sales have slumped more recently. The paper is politically right-wing and was edited by the refusenik Eduard Kuznetsov from 1992 to 1999.

Circulation[edit]

In 1996 Vesti was read by around 200,000 people.[4] Since the 1990s sales of Russian-language papers in Israel have fallen sharply as emigration from Russian-speaking countries has slowed and immigrants who arrived earlier have switched to Hebrew papers. Israeli newspaper sales have also declined across the board, largely due to the internet. Vesti's sales have fallen significantly, forcing it to take cost-cutting measures, including dropping its earlier broadsheet format for a compact format in 2004. In 2005 its claimed top circulation was 55,000.[1] It employed 50 journalists in 2001.[5]

In 1994 the paper cost 0.60 shekels ($0.20), a third the cost of the Hebrew papers Yediot Ahronoth and Maariv, reflecting its relatively poor immigrant readership.[6]

Content and personnel[edit]

Vesti has a right-wing editorial stance, like Israeli Russian-language media in general.[7][8] in 1999 it was described as "rightist-to-center on the peace process, and close to Likud on internal issues."[4][9] It supported Natan Sharansky in Israel's 1996 elections.[4] The Israeli academic Tamar Horowitz states that the paper, and the Russian press in general, played an important role in those elections: "It was Vesti that defined Netanyahu's success in the 1996 elections. The voice of the Labor Party was absent from the pages of the Russian newspapers. Had there been a Labor equivalent to Vesti, the results would have been very different."[7] In 1997 Vesti's readers chose Avigdor Lieberman as "Politician of the Year."[10] The paper strongly opposed disengagement from Gaza in 2005.[11] Each day the paper includes a supplement on a different topic: health, home life, sports, etc.[5]

Vesti was edited by one of its founders, the right-wing Soviet refusenik Eduard Kuznetsov, until he was fired in December 1999.[4][12] Many people attributed a political motive to Kuznetsov's firing, although Vesti denied this.[8] At the time The Jerusalem Post reported anonymous claims that Kuznetsov had been fired for his criticism of Sharansky's Yisrael BaAliyah party, or even at the party's request, while Religious Zionist news outlet Arutz Sheva stated that an advisor to Ehud Barak "was reportedly instrumental in bringing about Kuznetsov's dismisal [sic]."[13] The Zionist Forum and the right-wing group Professors for a Strong Israel protested the firing.[12][14] Kuznetsov was succeeded by Vera Yedidia, also the presenter of a program on Israeli public television.[5]

Vesti managing editor Yulia Shamalov-Berkovich, another of the paper's founders, later became a Kadima politician, joining the Knesset in 2009.[15][16]


Main editors[edit]

  • Eduard Kuznetsov (chief editor 1992-1999)
  • Alexander Vladimirovich Averbukh (economic editor 1993-2001)
  • Alexander Dubinsky (economic editor 2002-hitherto)
  • Ilya Naymark (chief editor 1999-2001)
  • Vera Edidya (chief editor 2001-2002)
  • Lev Baltsan (chief editor 2002-2005)
  • Sergey Podrazhansky (acting chief editor 2005-2007)
  • Anna Sadagurskaya (chief editor 2007-hitherto)

Cases[edit]

In 2006 the paper's opinion page editor and one of its writers were taken to court over an allegedly racist poem it had published.[17][18][19]

In 2008 the Russian newspaper Kommersant sued it for republishing their articles without permission or adequate attribution.[20] Reprinting articles published elsewhere is a common practice of the Russian language press in Israel and elsewhere, and Vesti had faced similar complaints in the past.[1][20]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c d e "The press in Israel". BBC Monitoring (BBC News). 2005-01-26. Retrieved 2009-09-12. 
  2. ^ Shvidler, Eli (2008-12-08). "Russian-language media in Israel lean toward Georgia". Haaretz. Retrieved 2009-09-12. 
  3. ^ Gilboa, Eytan (2008-09). "THE EVOLUTION OF ISRAELI MEDIA". The Middle East Review of International Affairs 12 (3). Retrieved 2009-09-12. 
  4. ^ a b c d e Arian, Alan; Michael Shamir (1999). The elections in Israel, 1996. SUNY Press. p. 126. 
  5. ^ a b c Strich, Jo (2001-12-13). "Israel's Russian-language media meets a nostalgic need". Agence France Presse. 
  6. ^ Trofimov, Yaroslav (1994-07-16). "ISRAEL: Trashy tabloids thrive after wave of Russian immigrants". The Ottawa Citizen. pp. A11. 
  7. ^ a b Lipson, Deborah (1999-05-11). "What the immigrants' press is telling them". The Jerusalem Post. Retrieved 2009-09-12. 
  8. ^ a b Gorodetsky, Lev (2000-07-19). "In shift to the right, Russians seek a Netanyahu comeback". Jewish Telegraphic Agency. p. 5. "The Russians' generally hawkish position is supported by the Russian-language media, which, observers, say, leans to the right. In a move seen by many as politically motivated, the Israeli tabloid Yediot Achronot fired the right-leaning Edouard Kuznetsov last year as editor in chief of the influential and commercially successful Russian daily Vesty, which it owns." 
  9. ^ Rosenthal, Donna (2005). The Israelis: ordinary people in an extraordinary land . Simon & Schuster. p. 145. 
  10. ^ "Lerner's Trial Irks Russians: Checkered Figure Is Immigrants' Hero". The Forward. 1998-04-03. 
  11. ^ Galili, Lily (2005-07-11). "Pullout as pogrom". Haaretz. Retrieved 2009-09-12. 
  12. ^ a b Gleit, Heidi J. (1999-12-09). "Kuznetsov fired as editor of 'Vesti'". The Jerusalem Post. p. 2. "Several sources said last night that he and a young reporter were fired because they were too critical of the Yisrael Ba'aliya Party. The paper's general manager, Yulia Shamalov Berkovitsh, denied that Kuznetsov was fired, saying that he and Vesti had agreed it was time for him to move on. She denied his departure was politically motivated, saying that various political sources were merely trying to take advantage of it....Sources said the two were very critical of the leaders of Yisrael Ba'aliya and suggested that they were removed from the paper, following a long power struggle between Berkovitsh and Kuznetsov, in order to help push Berkovitsh's political ambitions forward. One source said the two were removed at the request of Yisrael Ba'aliya. MK Yuli Edelstein (Yisrael Ba'aliya) said last night that the changes at Vesti are an internal matter that has no connection to his party." 
  13. ^ "NEW DETAILS ON VESTI FIRING". Arutz-7. 199-12-07. Retrieved 2009-09-12. 
  14. ^ Breiman, Ron (1999-12-05). "Re: The dismissal of Edward Kuznetsov". Statement to the Press. Professors for a Strong Israel. Retrieved 2009-09-12. 
  15. ^ Hoffman, Gil (2009-06-29). "Ramon to quit Knesset today after 26 years". The Jerusalem Post. p. 1. "Ramon will be replaced by the next person on the Kadima list, Yulia Shamalov-Berkovich, a former deputy director-general of the party and a founder of an Israeli Russian-language newspaper (Vesty) and television station (Israel Plus - Channel 9) who has lived in Israel since 1979." 
  16. ^ Meranda, Amnon (2009-07-06). "MK Yulia Shamalov-Berkovich sworn in to Knesset". Ynet. Retrieved 2009-09-12. 
  17. ^ "A Poet Goes on Trial in Israel for Verses Offensive to Arabs". Sultan Knish. Retrieved 2009-09-12. 
  18. ^ Galili, Lily (2008-10-17). "The freedom to hate". Haaretz. Retrieved 2009-09-12. 
  19. ^ Fialkova, L.L.; Maria N. Yelenevskaya (2007). Ex-Soviets in Israel: from personal narratives to a group portrait . Wayne State University Press. pp. 155–56. 
  20. ^ a b "Russian paper suing Israeli publisher". Jewish Telegraphic Agency. 2008-12-03. Retrieved 2009-09-12.